
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو، رهبر « جمعیت دینی جمعه » در مطلبی درباره تاثیر فیلم و سینما بر رفتار انسان، تصریح کرد بخش بزرگی از مردم جمهوری آذربایجان سال هاست تحت تاثیر سریال «حضرت یوست (ع) » نام «یوسف» را برای کودکان خود انتخاب می کند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،حاج ایلقار ابراهیم اوغلو در مطلبی تحت عنوان « فیلم حضرت یوسف (ع) و همذات پنداری مردم ما» نوشت : « فیلم ، بخشی از هنر است که در زندگی انسان اهمیتی جدی دارد. در عمل، تمایل به تماشای فیلم ، قطع نظر از سن و جهان بینی و سواد و موقعیت اجتماعی ، موضوعی است که تمامی انسان ها را به هم پیوند می دهد. نظریه پردازان درام، رغبت انسان ها به فیلم را با مشابه سازی با تجربه های قهرمان فیلم مرتبط می دانند که در زبان علمی به آن ، همذات پنداری گفته می شود. اگر این همذات پنداری روی ندهد، بیننده بطور کل ناراضی خواهد ماند. بیننده، ابتدا شروع به شناخت قهرمان فیلم می کند، سپس او را درک و هیجان مشابهی با وی را تجربه می کند. اوج این حرکت روحی، همذات پنداری نامیده می شود. پس از وقوع همذات پنداری، انسان برای ساعت ها و روزها و ماه ها و سال ها ، همان فیلم را پی خواهد گرفت و با قهرمانی که همذات پنداری کرده است، تلخ و شیرین زندگی را تجربه خواهد کرد. جالب اینکه، اگر قهرمان فیلم، اشتباهی فراتر از خطوط قرمز او (بیننده) نکند، تمامی خطاهای کوچک او را خواهد بخشید و حتی او را تبرئه نیز خواهد کرد.»
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو با تاکید بر اهمیت تاثیر همذات پنداری با قهرمان فیلم بر زندگی واقعی انسان ها، افزوده است : « انسان ما (مردم جمهوری آذربایجان) سال هاست به برکت تماشای فیلم یوسف (ع)، بر اولاد خود نام یوست را می گذارد. این، بطور جدی نشان دهنده روحیه انسان ماست. ملت عزیزی داریم که با همذات پنداری با حضرت یوسف (ع) زندگی می کند و تمامی تلخ و شیرین او را می چشد. این، موضوعی عبرت آموز است.»
گفتنی است سریال ایرانی حضرت یوسف (ع) در ماه رمضان در سال ۱۳۸۹ از شبکه تلویزیونی «اسپیس» جمهوری آذربایجان پخش شد که تاثیرات مثبت این سریال ایرانی بر مردم این کشور همچنان مشهود است.
منبع:دیرلر