آذربایجاناخبارایران

اهانت نماینده مجلس جمهوری آذربایجان به تشیع و علمای شیعه؛شيعيان «پس مانده هاي خميني» هستند

فاضل مصطفي، عضو کميسيون حقوق بشر مجلس جمهوري آذربايجان، در سخناني اهانت آميز عليه تشيع، علماي شيعه و ايران، شيعيان طرفدار ايران در اين جمهوري و نيز انتقاد کنندگان از وي بخاطر اختلاف افکني ميان تشيع و اهل سنت را ، «پس مانده هاي خميني» توصيف کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از رسانه های آذری، اين نماينده مجلس جمهوري آذربايجان در پاسخ به انتقاد سردار جلال اوغلو، رييس حزب دموکرات که از وي بخاطر اختلاف افکني ميان شيعه و سني انتقاد کرده بود، گفت : « ما از منافع دولتي و تاريخ (جمهوري) آذربايجان دفاع مي کنيم. اما، «پس مانده هاي خميني» که سردار جلال اوغلو نيز از آنهاست، اتهامات بي اساس عليه ما مطرح مي کنند.  در چنين شرايطي، پاسخ گفتن به آنها و نشاندن آنها بر سرجاي خود نيز خدمت به آذربايجان است. زيرا، اين ها تاريخ ما را تحريف مي کنند و براي سوق دادن آن به سمت و سويي ايرانگرايانه و جدا کردن از حوزه ترکي تلاش مي کنند.  به همين علت نيز نمي توان از جلوي اين عناصر فرار کرد. واجب است که آذربايجان را به جهت واقعي که محمد امين رسولزاده مشخص کرد، ببريم و آگاهي تاريخي و شعور ملي را به انسان ها بياموزيم.  در اين مسير، به کساني که اينطور بسيط و ابتدايي در مقابل ما ظاهر مي شوند، پاسخ مي دهيم و با آثاري (کتاب هايي) همچون «مبارزه ايماني ترک آذربايجاني» و « هويت ترکي در آذربايجان و مساله تاريخ جعلي» مواضع خود را بيان کرده ايم.

در اين موضوع، پايان نامه نوشته و دفاع کرده ايم. ما، جامعه را  از خطري که مردم آذربايجان را تهديد مي کند، باخبر مي کنيم.  به همين علت نيز ما را در اين مساله، با بي حيايي به نورچي بودن و سني بودن متهم مي کنند و مورد حمله همان جناح ها هم قرار مي گيريم. اگر سردار جلال اوغلو خود را به لحاظ فکري ، در فضاي مذهبي مي بيند، مي توان گفت که او ماهيت اسلام را درک نکرده است و نمي داند که ديدگاه اصلي اين دين چيست. مباحثه با اين قبيل افراد نيز ضرورتي ندارد. »  اين نماينده مجلس جمهوري آذربايجان افزود : « مثلا، سردار جلال اوغلو مي گويد که افکار فاضل مصطفي از نوع افکار ژيرنوفسکي تفاوتي ندارد. من نيز سردار جلال اوغلو را از نوع  «پس مانده خميني» محسوب مي کنم.  او ، يکي از تبليغ کنندگان ذهنيت ايرانگرا در آذربايجان است. هر از گاهي تعجب مي کنم که چرا حاج عبدل (رييس گروهي به نام «جمعيت توبه» در جمهوري آذربايجان)  تصميم گرفته بود سردار جلال اوغلو را شلاق بزند؟  او را براي چه شلاق مي خواهيد بزنيد؟  ايران هرچه مي گويد، او نيز همان را تکرار مي کند.»  رييس حزب «ساختار بزرگ» و نماينده مجلس جمهوري آذربايجان با حمله به کساني که جمهوري آذربايجان را يک کشور شيعه مي دانند، گفت : « در مجموع، بيان غيرمسئولانه اينکه (جمهوري) آذربايجان ،90 درصد شيعه و پنج درصد سني است، خود تفرقه افکني است. شيخ الاسلام ( ا… شکور پاشازاده، رييس اداره مسلمانان قفقاز) نيز هنوز چنين رقمي را بيان نکرده است.   در (جمهوري) آذربايجان بايد فقط از مسلمانان سخن گفته شود. در ميان سني ها نيز نيروهاي ضدآذربايجان وجود دارند که تابع شيوخ کشورهاي ديگر هستند.

 در ميان شيعيان نيز افرادي وجود دارند که تابع يک آيت ا… هستند. آنها نيز ممکن است فردا رو در روي منافع (جمهوري) آذربايجان بايستند. »  فاضل مصطفي با متهم کردن شاه اسماعيل صفوي به قتل عام انسان ها افزوده است : « صفويه نيز جزئي از تاريخ ترکي ماست. اما، محصول اصلي صفويه، ايرانگرايي است.  امروز، سردار جلال اوغلو، عنصري است که پرورش يافته صفويه است. با اين «گونه ها»  نمي توان مدل دولت آذربايجان را تصور کرد.  معمار اصلي «مدل دولت آذربايجان» ، محمد امين رسولزاده است.  دولتمداري ما نيز کاملا دولتي  ترکي است.  اگر صفويه خوب بود، پس چرا نادرشاه از آن برائت جست؟ چرا نادرشاه ، ملايان را از کشور اخراج مي کرد؟ » اين نماينده مجلس جمهوري آذربايجان درباره اتهام انتساب وي به طريقت «نورچي» ( فرقه نورچي ترکيه) نيز گفت : « تاکنون تمامي کساني که مرا به نورچي بودن متهم کرده اند، همگي افشاء شده اند. سخنان سردار جلال اوغلو (درباره نورچي بودن فاضل مصطفي ) نيز متني است که مستقيما در ايران تهيه شده است. آنها مي خواهند (جمهوري) آذربايجان را به ميدان هرج و مرج تبديل کنند. ما با شيعه اي که به آذربايجان دلبستگي دارد، مشکلي نداريم. در (جمهوري) آذربايجان هيچ زمينه اي براي ايجاد نزاع شيعه – سني وجود ندارد. به همين علت نيز شعله ور شدن اين نزاع امکان پذير نيست. »

 فاضل مصطفي در پاسخ به اين انتقاد که وي بخاطر ايجاد نزاع سني – شيعه ، هيچ تفاوتي با داعش ندارد، گفت : « آيا کسي وجود دارد که بيش از من، داعش را افشاء کرده باشد و عليه آن سخن گفته باشد؟ ما  اين را تبليغ مي کنيم که در دين، «سربريدن» و «خونريزي» وجود ندارد. وابستگان به عربستان و ايران اين اتهام را عليه من مطرح مي کنند.  اين ها، شب و روز براي شکست ارتش ترکيه دعا مي کنند. تصورش را بکنيد که يکي از سياستمداران (جمهوري) آذربايجان مي گويد 90 درصد جمعيت اين کشور، به مذهب شيعه تعلق دارد. چطور ممکن است تا اين حد بي مسئوليت بود؟  قصدشان برهم ريختن کشور است. آذربايجان يک دولت چندفرهنگ گراست.  به من چه ربطي دارد که افراد به چه مذهبي خدمت مي کنند؟ اگر يک يهودي مي رود در راه قره باغ شهيد مي شود، او برادر من است. »

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا