
نماینده مجلس جمهوری آذربایجان از افکار شاه اسماعیل صفوی پادشاه ایرانی، به شدت انتقاد کرد. فاضل مصطفي، نماينده مجلس جمهوری آذربایچان ، مضامين اشعار شاه اسماعيل را مغاير با ارزش هاي اسلامي توصيف کرد و گفت : « من چرا بايد افکار ايرانگرايي و موهومات را زنده نگه دارم؟»
به گزارشمرکز فرهنگی قفقاز، فاضل مصطفي در مصاحبه با پايگاه اينترنتي «مدرن» گفت : « بزرگترين انديشه دوران شاه اسماعيل (صفوي) ، دیوان اشعار او است. البته، مضامين نمونه هاي ادبي آن را به عنوان «طرز فکر» نمي پسندم. زيرا، اين انديشه ها، «ادعاي خدايي» دارند و اما، ما بخاطر پايبندي به ارزش هاي اسلام ، نمي توانيم آن را قبول کنيم.» اين نماينده مجلس جمهوری آذربایجان افزود : « اما، اشعار شاه اسماعيل ، ذخاير ارزشمند ادبيات ما در قرن شانزدهم است. اين ها، مظاهري است که موجوديت زبان مان (زبان آذري) را نشان مي دهد. اما، در کل ، من چرا بايد افکار ايرانگرايي و موهومات صفویان را زنده نگه دارم؟ دولتي که ما تاسيس کرده ايم، دولتي مدرن است که نوگرايي و اسلام و ترک گرايي را بطور واحد و يکسان قبول دارد». فاضل مصطفي افزود : « کساني که به اين موضوع بطور سطحي نگاه مي کنند، مي گويند که چرا اين حرف ها را درباره «شاه بابا» ( شاه اسماعيل صفوي) اين حرف ها را بيان مي کني؟ خوب، آنها مي توانند بروند با شاه بابايشان بيعت کنند.»
لازم به ذکر است که بسیاری از مورخان بر این باورند که دیوان ختایی منسوب به شاه اسماعیل اثری تبلیغاتی بود که برای جذب نیروی قزلباش ساکن آناتولی (که صفویان از آنها به عنوان نیروی نظامی بر علیه خود خلیفه عثمانی استفاده میکردند) سروده شد و احتمالا تمام آن سروده های شخص شاه اسماعیل نیست. البته نفس چنین کتابی نشانگر اهمیت قزلباشان برای صفویه است. از سوی دیگر پادشاه جوان و قدرتمند ایران، که در سن ٣٣ سالگی از دنیا رفت، با وجود علاقه زیاد فرصتی برای شاعری نداشت.