آذربایجاناخبارارمنستانعمومی

انتشار کتاب«ارامنه مسلمان» از سوی «مرکز تحقیقات راهبردی» ریاست جمهوری آذربایجان

«مرکز تحقیقات راهبردی» ریاست جمهوری آذربایجان ( SAM ) کتابی تحت عنوان «ارامنه مسلمان؛ شرکت کنندگان جدید بازی های ژئوپلتیک در منطقه» منتشر کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی «مرکز تحقیقات راهبردی» ریاست جمهوری آذربایجان ( SAM )، این کتاب به نویسندگی «آراز قربان اف»، عضو هیات علمی سام ( SAM ) و با نظارت علمی «ارسطو حبیب بیگلو» ، معاون اداره سیاست خارجی ریاست جمهوری آذربایجان، «مسیح آقا محمدی» عضو هیأت علمی سام، «موسی قاسملی»، نماینده مجلس و مدیر موسسه «قفقاز شناسی» آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان و «محبت پاشایئوا» ، استاد تاریخ در دانشگاه دولتی باکو، منتشر شده است.
در مراسم رونمایی این کتاب، نمایندگان نهاد ریاست جمهوری آذربایجان، نمایندگان مجلس ، کارشناسان امور نظامی و انتظامی و امنیتی و خبرنگاران برخی از رسانه ها حضور داشتند.
همچنین پایگاه اینترنتی «مدرن» جمهوری آذربایجان با انتشار گزارشی تحت عنوان «ارامنه مسلمان و ارامنه مسیحی در ترکیه» تلاش کرد به این سوال پاسخ دهد که چرا برخلاف آذری ها، ارامنه می توانند در ترکیه جریان خبری به راه بیاندازند؟
مدرن نوشت : « چرا جمهوری آذربایجان نمی تواند در کشور برادر ، ترکیه موثر باشد، اما ارامنه به کرات می توانند خواسته هایشان را محقق کنند؟ »
«مدرن» افزود: « در ترکیه ۱۴۰ هزار نفر ارمنی زندگی می کنند که به سه گروه اصلی تقسیم می شوند. نخستین گروه، ارامنه سنتی که در ترکیه و بویژه در استانبول ساکنند. این گروه از ارامنه ترکیه، مسیحی هستند و دولت ترکیه نیز آنها را رسما پذیرفته است. دومین گروه، مهاجرانی هستند که پس از استقلال ارمنستان ، به ترکیه مهاجرت کرده اند. سومین گروه نیز ارامنه مسلمان هستند که هویت خود را تغییر داده و مسلمان شده اند. مهاجرانی که از ارمنستان آمده اند، بخصوص زنان در منازل ارامنه ترکیه کار می کنند و مناسبات آنها، صنفی است. ارامنه ساکن ترکیه ، ارمنستان را بخشی از ارزش های خود تلقی می کنند. اما، میان ارامنه مسلمان و مسیحی در ترکیه ، رابطه اندکی وجود دارد. ارامنه مسیحی، با مواضع ارامنه مسلمان در ترکیه موافق نیستند و مناسبات سردی میان آنها وجود دارد. ارامنه ای که اسلام را پذیرفته اند، ناگزیرند به ارامنه مسیحی اثبات کنند که آنها صرفا دین خود را تغییر داده اند و به کشورشان وفادارند. در عین حال، ارامنه مسلمان ، دوست دارند فرزندانشان در مدارس ارمنی تحصیل کنند و نه در مدارس ترک. البته، ادعای دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال، پرفسور یوسف حالاچ اوغلو می گوید ارامنه ای که گفته می شود در سال ۱۹۱۵ کشته شده اند، با «هویت کردی» ادامه حیات داده اند و به این ترتیب، نسل آنها ادامه یافته است. پرفسور یوسف حالاچ اوغلو می گوید:« هم اکنون ۲۰ قبیله ارمنی ساکن در ترکیه، خود را «قبیله های کرد» معرفی می کنند. هم اکنون حدود ۷۰ هزار ارمنی قاچاق در ترکیه زندگی می کنند. این رقم، تخمینی است. زمانی که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه بود، در یکی از اظهاراتش این رقم را ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرده بود.»
خانم «آننِو گئورکیان» Annev Gevorkyan که از راه قاچاق از ارمنستان به ترکیه مهاجرت کرده و در منزل یکی از ارامنه ترکیه کار می کند، می گوید قصد ندارد از ترکیه خارج شود، اما دیاسپورای ارمنی آنها را آسوده نمی گذارد.
خانم «آننِو گئورکیان» می گوید: « اصلا حوادثی که میان ترک ها و آذربایجانی ها و ارامنه روی می دهد برای من جذابیتی ندارد. من خواهان آرامش و صلح هستم. اما، دیاسپورای ارمنی در فرانسه و آمریکا نمی گذارند ارامنه ترکیه و ارمنستان راحت بمانند. آنها تلاش می کنند که ما به دلخواه آنها زندگی کنیم. اما، ما فقط برای کسب درآمد به ترکیه آمده ایم. دیاسپورا شکم ما را سیر نمی کند.»
مدرن افزوده است : « ارامنه در مرکز و ناحیه اشرافی استانبول ساکن هستند. تقریبا در محلات ارمنی نشین «یدوکوله» ، « زیتون بورون» ، « باکر کوی» ، « کورتولوش» ، « فری کوی» ، «اوسگودار» و « کینالا» ، هیچ فرد ترکی سکونت ندارد. ارامنه ساکن این محلات در مدارس ارمنی تحصیل می کنند و حتی در صورت امکان در بیمارستان های ارمنی معالجه می شوند. صرف نظر از ارامنه ای که بصورت قاچاق در اینجا سکونت دارند، ارامنه بومی مورد حمایت مادی و معنوی سازمان ها و جمعیت ها قرار دارند. آنها با نمایندگان خود در مجلس ترکیه نیز دیدار می کنند. در مقایسه با پنج یا ده سال قبل، آنها هویت خود را مخفی نمی کنند و برعکس، در هرجا آشکار بیان می کنند که ارمنی هستند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا